Followers

kenangan yang terindah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hatiku....

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sunday 7 March 2010


Mengelakkan masalah baby kembung
1. Dapatkan botol2 susu yang anti-colic. Kadang2 bukan sbb makanan yang kita makan mungkin sbb botol yang tidak sesuai ( tonggangkan botol biar susu penuh sampai puting -baby tidak sedut angin)
2. Elakkan makanan yang berkafein, kerana ada sesetengah baby tidak akan tahan dengan makanan yang berkafein seperti teh, kopi, nescafe, coklat
3. Bagi mengelakkan kembung, kerap sapukan minyak angin di perut, betis & belakang badan
4. Jika baby yang fully bf, elakkan bagi air suam sehingga umur 6bulan. Bagi ibu2 yang dah bagi air masak pada baby biarl yang suam jangan yang dah sejuk.
5. Perlu berpantang ais
6. Jika masalah kembung still tak surut, teruskan penyusuan seperti biasa tetapi bagi ubat tambahan seperti 'gripe water'.
7. Elakkan makan kobis & pulut
8. Elakkan makan cuka ( akan buat baby kembung & sukar tdo)
9. Utk elakkan baby kembung carik Pokok kecubong
caranya....Bersihkan daun tu 2 3 helai dan sapu sikit minyak masak (yg bersih tau), pastu tampalkan pd ceret panas sampai daun tu mcm dah layu, pastu letakkan daun tu di blkg dan perut bb...balut. Jgn lama2 cukup sekadar 1 > 2 jam pastu buka. Takut kulit bb tak selesa dan mengelupas. Cara lain cb elakkan beri bb susu yg dah agak sejuk atau dah lama dibancuh. Kl susu pump pastikan susu tu tak sejuk.

No comments:

Post a Comment